Łacina (bardzo)archaiczna

Ogólne opinie na temat języka łacińskiego.
Awatar użytkownika
Salustiusz
Quaestor
Posty: 206
Rejestracja: sob 31 gru 2005, 19:03

Łacina (bardzo)archaiczna

Post autor: Salustiusz »

iovesat deivos, q<u>oi med mitat:
nei ted endo cosmis virco sied,
as(t) ted noisi o(p)petoit, esiai paca rivois!
duenos med feced en manom einom duenoi:
ne med malos (s)tatod!

Taki tekst znalazłem, pochodzi z około 620 r p.n.e. No i co moi łacinnicy? Bo miejscami jak dla mnie przypomina brzmieniem raczej grekę, tudzież niemiecki :lol:
Themistocles, Neocli filius, Atheniensis.
Awatar użytkownika
Kore
Senator
Posty: 387
Rejestracja: pt 24 mar 2006, 15:44
Lokalizacja: Wiedeń / Szczecin

Post autor: Kore »

Jej, jakie piękne są takie inskrypcje, piękna jest łacina archaiczna... :) I słusznie przypomina Ci, Salustiuszu, grekę :)

Nie znam się na tym dobrze, ale to, co mogę powiedzieć na pewno:
1. med, ted = me, te (acc zaimka osobowego)
2. quoi = qui (dyftong oi w grece to min. końcówka Nom plur masc)
3. rivois = rivis (dat. plur.; -ois to również grecka końcówka, która w łacinie uległa monoftongizacji)
4. feced = fecit

Nad resztą musiałabym się zastanowić, albo poszperać w materiałach, a na razie kompletnie nie mam czasu :)
Surdi te dicunt, mea Musa Latina, silentem

/M.Freundorfer
Awatar użytkownika
Celtis
Aedilis curulis
Posty: 779
Rejestracja: pn 28 sie 2006, 17:49
Lokalizacja: skądinąd

Post autor: Celtis »

zdaje się, że ta inskrypcja akurat zrozumiałością to się nie wsławiła :)

ale zgadzam się, łacina archaiczna jest piękna - łezka w oku się kręci na wspomnienie "oinvorsei virei" i innych kwiatków :)
[i](...)kiedy zaczęliśmy samodzielnie układać zdania po łacinie i stwierdziliśmy, że wykute prawidła gramatyczne jak pokorni niewolnicy spieszą obsługiwać nasze myśli, serca przepełniły się nam ogromną radością.[/i]
Heliotis
Quaestor
Posty: 257
Rejestracja: sob 29 kwie 2006, 23:31
Lokalizacja: Wieliczka

Post autor: Heliotis »